Jak to jest w kłodzkim PKS-ie - rozmowa z p. Elżbietą Żytyńską, prezesem PKS w Kłodzku

Autor: 
Mirosław Awiżeń
pks-0.jpg
pks.jpg

- W jakiej kondycji jest PKS w Kłodzku S.A.?
- Życzyłabym sobie żeby był w lepszej, ale pracujemy cały czas a kondycja firmy ulega poprawie.
- Co to znaczy, że „kondycja ulega poprawie”?
- To znaczy, że wynik finansowy jest z roku na rok coraz lepszy. Nie ukrywam, że z nadzieją czekam na Ustawę o Publicznym Transporcie Drogowym, który powinien diametralnie zmienić naszą sytuację na korzyść.
- Ilu pracowników liczy firma? W tym kierowców, obsługi technicznej i biurowej....
- 130 osób, w tym 69 kierowców i 32 osoby obsługi technicznej. A więc w administracji pracuje 28 ludzi. Potrzebowałabym więcej kierowców, by możliwe było realizowanie więcej wynajmów.
- PKS w Kłodzku S.A. to swoisty konglomerat „drogowy” a nie tylko firma transportowa.....
- Faktycznie. PKS w Kłodzku S.A. jest konglomeratem usług. W ofercie oprócz oczywiście przewozów publicznych, które są naszą działalnością podstawową, mamy Okręgową Stację Kontroli Pojazdów, Stację Paliw, stacje obsługi (warsztaty naprawcze) pojazdów samochodowych (obcych), sklep motoryzacyjny, a także serwis ogumienia i „hotel dla opon”. A od niedawna uruchomiliśmy stację demontażu pojazdów w Wilkanowie. Dysponujemy również pojazdem pogotowia technicznego dla samochodów ciężarowych.
- Jakim taborem Państwo dysponujecie?
- Mamy 80 autobusów, w tym jeden turystyczny najnowszej generacji (VDL). Obsługujemy 408 połączeń lokalnych na dobę oraz 18 połączeń dalekobieżnych, m.in. do Wrocławia, Opola, Katowic, Kielc, Zakopanego, Wałbrzycha. Przez dwa miesiące letnie jeździmy również do Kołobrzegu i Pogorzelicy, natomiast w porze zimowej kursuje SkiBus (dla narciarzy) na trasie z Wrocławia bezpośrednio do Zieleńca. Warto zaznaczyć, że naszym taborem (19 autobusów) dowozimy do szkół dzieci z 6. gmin Ziemi Kłodzkiej.
- Czy ten biurowiec nie jest za duży?
- Owszem. Nie jest on w całości wykorzystywany, więc cały czas zabiegamy o najemców (w tej chwili część biurowca zajmuje Szkoła Językowa). Podobny „kłopot” mamy z dworcami autobusowymi w Bystrzycy Kłodzkiej i Nowej Rudzie. Te obiekty są zbyt duże. Dotyczy to także stanowisk odjazdowych. Po prostu infrastruktura dworcowa nie jest w pełni wykorzystywana z uwagi na malejącą liczbę podróżnych.
- Może jeszcze parę słów o perspektywach rozwojowych PKS w Kłodzku S.A.
- Plany są duże, zawarte w „Strategii do 2020”, która zakłada rozwój działalności przewozowej.....
- ...czyli, ani myślicie „się zwijać”?
- Nie, w życiu! Bardzo dla mnie ważnym jest aby uruchomić połączenia dla mieszkańców małych miejscowości. Czekam na tę ustawę o publicznym transporcie drogowym, której zapisy będą gwarantować dopłaty do takich kursów jak to jest w innych krajach Unii Europejskiej.
- Dziękuję za rozmowę.

Wydania: